Thursday, March 25, 2010

Tamat sudah sesi peperiksaan yang pertama...

Setelah berhempas pulas mengajar..tiba masanya kemahiran n kefahaman pelajar2 ku di uji dalam Ujian bulanan Mac. Pelbagai jenis gelagat yang dapat ku lihat di saat sesi ujian di jalankan.. Ada yang tidur, ada yang menyanyi, ada yang menjerit dan gelagat yang paling tip top dari satu generasi ke satu generasi 'Peniruan'..hehehe.. aku tak sangka dalam dunia semakin mengejar era kemodenan, pelajar semakin advance, minda semakin ke depan tapi amalan meniru masih lagi tak ketinggalan zaman. Bak kata pepatah tak lapuk dek ujan tak lekang dek panas.

Macam2 taktik yang aku nampak pelajar aku gunakan, ada yang guna jelingan mata yang tajam, leher yang jinjang, jari jemari yang bersilang dan macam2 lagi la. Suma semata2 untuk dapatkan jawapan. Mungkin pada pandangan mata dorang aku tak nampak apa yang mereka sedang lakukan..hehehhe.. Actually aku nampak dengan jelas setiap apa yang dorang lakukan. Saja ku biarkan. Bukannya apa, jawapan yang dorang tiru tu bukannye betul sangat.. haih budak2 ni, kalau ye pun nak tiru, biar la tiru yang berkualiti. Ini tak toleh kiri, toleh kanan, jeling depan jeling belakang, suma jawapan kawan tak boleh pakai..

Suatu ketika dulu aku pernah seperti mereka..dan dengan bangganya aku rasa cikgu tak nmpak apa yang aku n da geng tengah 'gigih' usahakan.. Bagi aku peniruan suatu kemestian, dengan memegang suatu prinsip ilmu perlu dikongsi bersama terutama ketika exam supaya markah yang diperolehi nanti agak memuaskan. Larangan cikgu aku biarkan. Masuk kiri keluar kanan.
Tapi sekarang baru aku sedar kenapa peniruan dalam exam itu dilarang. 'Buat ape dapat markah yang memuaskan, sedangkan bukan dari hasil titik peluh sendiri?', 'Orang yang ditiru semakin pandai dan ke depan, sedangkan yang meniru tidak maju ke mana pun bahkan semakin ke belakang dan ketinggalan', 'buat apa dapat nama atas hasil usaha org lain yang bertungkus lumus study?' Dia dapat ilmu kita semakin dungu....huhuhu...tu yang berlaku pada aku dulu. Mujur aku sedar sebelum terlambat, kejayaan adalah lebih bermakna jika hasil dari titik peluh sendiri.. Bukan kuantiti yang di cari, tetapi kualiti..

Aku harap sangat students aku sedar sebelum terlambat bahawa budaya or tabiat meniru ni, tak mampu bawa dorang ke mana2 pun..

0 comments:

Previous Post Next Post Back to Top