Saturday, November 27, 2010

Sejauh mana kebenaran “Teman Tapi mEsra”???...

Anda semua pernah dengar ni

“kawan, kawan tapi tak leh kawen”.

“Kami takda apa2, Cuma teman tapi mesra”

“Dia kawan aku dari kecik, mana leh kawen”

“Aku dah anggap dia macam adik aku sendiri”

dan banyak lagi ayat2 cliché yang sering diungkapkan apabila status sesuatu hubungan antara lelaki dan perempuan dipersoalkan. Masalahnya setiap kali ayat ni diungkapkan,ada sesetengah manusia yang enggan percaya..Kenapa situasi ni boleh terjadi ya???Pelik ke bersahabat dengan lain jantina?? Pelik ke klu kawan baik kite (org skang gelar bff) tidak sma gender dengan kita??

Bagi aku, aku percaya, mmg wujud persahabatan yang ikhlas antara lelaki dan perempuan. Memang wujud pertalian ‘teman tapi mesra’ ….Yang beza hanya jantina, as long as korang tak melebihi batas2 yang sepatutnya, persahabatan yang terjalin masih dianggap suci tanpa ada udang di sebalik mee..

Tapi sejauh mana kesucian persahabatan ni akan bertahan???tepuk dada tanya fikiran..Sebenarnya, seakrab mana pn kita dgn si dia, selama mana pn kita kenal si dia, dan walaupun hubungan ibarat adik beradik kita masih tetap tidak boleh menafikan yang hakikatnya hubungan yang terjalin boleh pergi jauh melebihi daripada nilai seorang sahabat. Mana tau tetiba suatu ari tuhan buka pintu hati kita untuk menerima si dia yang di anggap ‘teman tapi mesra’ sebagai teman sepanjang masa dan hayat.. Maka masa tu keluarlah ungkapan, macam lagu hits Maher Zain skang....

I know that deep in my heart
I feel so blessed when I think of you
And I ask Allah to bless all we do
You`re my wife and my friend and my strength
And I pray we`re together eternally
Now I find myself so strong
Everything changed when you came along……..”



0 comments:

Previous Post Next Post Back to Top