Friday, September 11, 2009

Aku dan Biskut Raya..

Di saat penghujung Ramadhan ni ramai yang dah mula menyibukkan diri dengan segala jenis persiapan untuk menyambut raya nanti. Jahit kain langsir, beli baju raya, ade juga yang sibuk membuat biskut raya. Macam tu gak la ngan aku. Hari2 dikerah untuk menyiapkan biskut raya. Kadang2 seronok n rase puas bile tengok hasil kerja sendiri. Tapi bile dah kena wat banyk2 mula la jari jemari aku mengadu letih. Masuk hari ni dah 10 jenis biskut yang berjaya aku n mak aku siapkan. Petang nanti bleh la mula hantarkan kat org2 yang menempah. Tak banyak pun tempahan tahun ni jika nak dibanding kan dengan tahun2 yang terdahulu. Lagi pn 'kaki tangan' tak cukup, mak pn dah tak brape minat nak truskan ape yang die usahakan slama ni. Faktor usia akan menyebabkan seseorang tu bosan dengan rutin yang die jalankan selama ni. Camtu gak la rasanye dengan mak aku.
Teringat lak waktu zaman aku kecik2 dulu. Zaman di mana mak bergiat aktif dengan pembuatan biskut raya. Tempahan mencecah puluhan ribu. Dari kelantan, kedah, perak dan merata lagi la...masuk je seminggu lebih puasa mak n pkerjanya dah mula sibuk menyiapkan tempahan. Masa tu aku hanya menjadi pemerhati. Maklumlah aku kecik lagi mase tu, klu aku tlong alamatnye cacat la biskut mak aku tu. Masuk je minggu ketiga tempahan suma dah siap di 'packing'. Rumah aku yang tak sebesar mane mase tu dipenuhi dengan biskut raya, sampaikan nak berbuka puase terpaksa pandai2 cari 'port' makan masing2. Nasi n lauk lak diletakkan atas biskut2 raya yang siap di 'packing'. Padat gile la umah aku mase tu. Nak jalan ke dapur pn kne melalui celah2 susunan biskut yang di 'packing'. Terasa macam berada di rumah yang di perbuat daripada biskut raya lak...hahahha...
Kini semuanya hanya tinggal kenangan. Kenangan indah yang sentiasa terpahat dalam memori hidupku. Kenangan tu telah mengajar aku untuk lebih menghargai pengorbanan seorang ibu. Mak bertungkus lumus menyiapkan tempahan yang banyak tanpa bersungut sedikit pun demi mencari duit poket wat membantu abah menguruskan keluarga. Ye la gaji abah mase tu tak sebanyak macam sekarang ni.
Sekarang kami adik beradik pun dah meningkat dewasa. Gaji abah pn dah bertmbah baik even tak la banyak sgt, tapi better la dari dulu.Pendek kata ekonomi keluarga dah makin ok. So mak pn tak perlu lagi bersusah payah mengerah keringat. Pembuatan Biskut raya bukan lagi menjadi sumber pendapatan yang dinanti, tapi lebih kepada minat dan sekadar hobi. Tempahan yang diperolehi hanya daripada pelanggan tetap, yang tak jemu2 buat tempahan setiap kali tibanya musim raya.


Tempahan yang nak dihantar jap lagi



Hasil 'air tangan' aku tahun ni

6 comments:

Anonymous said...

kuih semerit ada x? bagi la setelap dua.

gurlz_meowth said...

semerit??biskut ape kah itu?heheheh
semprit ade la..atau ade gak org pgl biskut 'bunga cine'..nnti sy cube upload pic tu..

tengku_raden said...

semperit ngan batang buruk kira kueh otai la selain rempeyek ngan kerepek pisang. x gitu cikgi?

gurlz_meowth said...

btul3..tp wondering ckit..kerepek pisang tu kire kuih raye ke??bukan kategori keropok ke..hmm whateva pn sumenye sdap dimakan kan tengku..nyum..nyum..

shaf_eyra86 said...

nyum3...aku lak wat cornflakes madu ngn kek cklat je...hehe...resepi dr hg tu kek cklat tuh...xkan ku lupekan tnjuk aja hg wat kek tu..hehe...hg kene aja nazwa wat dpn mate die...smpe skang xm'jadi die wat...hehe...

gurlz_meowth said...

aku pn pelik knp die wat tak menjadi.mybe cara bakar kot salah..hg nak try wat kek marble lak tak?aku baru try ari tu..rse ok gak la..klu hg berminat nanti aku bagi resepi...step lebih kurang kek coklat.just ingredient ade ubah ckit..

Previous Post Next Post Back to Top